خرسی که دو گروگان آلمانی را در ایران نجات داد
فرامرز دادرس فرامرز دادرس

شامگاه شنبه (نوزده فوریه/ 30 بهمن)  ، فیلم «جدایی نادر از سیمین»  ساخته کارگردان ایرانی اصغر فرهادی، در میان پانزده فیلم دیگر برنده جایزه معروف خرس طلایی برلینانه شد. چند ساعت پس از آن " آغای " گیدو وستروله،  وزیر امور خارجه آلمان موفق شد پس از دیدار با  " آقای  " محمود احمدی  نژاد، رئیس جمهور اسلامی ایران، دو خبرنگار دست چندم آلمانی را که چند ماه بود در ایران به گروگان گرفته شده بودند آزاد نماید و با هواپیمای اختصا صی وزیر امور خارجه، به آلمان باز گرداند. جرم این دو روزنامه نگار آلمانی، این بود که با فرزند سکینه آشتیانی، زنی که به سنگسار محکوم شده است گفتگو کرده بودند.

چند ماه پیش از دیدار گیدو وستروله  از ایران، رسانه های حکومت اسلامی ،وزیر امور خارجه آلمان را یک همجنس باز نامیدند، و او را به همین دلیل مسخره کردند. دیدار  گیدو وستروله و احمدی نژاد خشم برخی از رسانه های آلمانی را برانگیخت و خانم آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان اعلام کرد که از این دیدار آگاه نبوده و این ابتکار وزیر امور خارجه اش بوده است.  روز دوشنبه،  پلیس آلمان نیز بشدت با تظاهر کنند گان ایرانی در برابر کنسولگری ایران در فرانکفورت برخورد کرد.

فیلم «جدایی نادر از سیمین»  تنها به مسئله طلاق در یک  خانواده ایرانی پرداخت و از گل بالاتر هم به حکومت اسلامی نگفت، اصغر فرهادی و گروه ستارگانش نیز به همراه خرس اهل برلین، به ایران بازگشتند و در فرودگاه با دسته های گل مورد استقبال قرار گرفتند. حکومت اسلامی نیز به هدفش رسید و با گرفتن صد هزار دلار راًفت اسلامی بخرج داد و یک خرس طلایی  رویش جایزه گرفت و در ازای آن دو خبرنگار ناشناس آلمانی را در آلمان مشهور کرد. ولی هنوز سکینه آشتیانی، که موجب این هیاهو شده است  در گوشه زندان در انتظار سنگسار یا اعدام روزگار می گذراند. ای کاش یک خرس هم به کمک سکینه می شتافت.

 

سوم اسفند- 22 فوریه 2011

 


February 22nd, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری